Utveckla din närvaro i Sociala medier

2011-01-05

Sociala medier har blivit en allt viktigare del för att företag ska  synas på Internet. Sociala medier används för att informera sin  målgrupp om t.ex. erbjudanden och vad företaget arbetar med just nu.  Många kunder ställer gärna frågor angående produkter eller tjänster via  sociala medier. Att arbeta med sociala medier stärker varumärkets identitet.

De vanligaste sociala medierna är bloggar, twitter och facebook. Vi  rekommenderar att man använder sig av åtminstone en av dessa kanaler för att visa sin närvaro på Internet.

Blogg

På en blogg kan man skriva hur långa eller korta inlägg man vill. I  inläggen kan man ha text, bilder, röstklipp och videoklipp. Det går  att dela upp sin blogg i kategorier, som man kan lägga sina inlägg i.

Man kan ha en extern blogg som man kopplar till sin hemsida eller ha  bloggen på sin hemsida. Bra bloggverktyg är blogg.se och  wordpress.com. Båda två går att ha som både extern blogg och koppla till en URL på din hemsida.

I stället för blogg kan även ha nyheter, som man uppdaterar kontinuerligt på sin hemsida.

Twitter

Med 140 tecken per inlägg uppdaterar man vad man gör just nu. Det går att göra "retweet" på det någon annan skrivit, det vill säga uppdatera det på sin egen sida samt twittra till andra personer. På twitter är det vanligt att man länkar till olika sidor samt att man skriver ett #-tecken framför ett ord för att det inlägget ska hamna i en viss kategori.

På twitter kan man följa en person och då får man se uppdateringarna som den personen gör på sin egen sida.

Man kan koppla ihop twitter med sin hemsida, så att det man twittrar  syns på hemsidan. Till exempel såhär, där man kan se hur ByUs webbyrå twittrar.

Facebook

Facebook används av väldigt många privatpersoner och har därför  blivit en bra plats för att nå många nya kunder. På facebook kan man  antingen skapa en grupp eller en Fanpage till sitt företag.

Fanpage

Med en Fanpage skapar du en bas med medlemmar. Du kan lägga ut foton  och länkar samt skriva i en logg. Din Fanpage blir som ett litet  community på Facebook, där du kan kommunicera med din medlemsbas. Man  kan skapa en speciell landningsflik där erbjudanden nyheter och annan  viktig information kan visas. Fanpages indexeras av Google vilket är  väldigt positivt för ditt företag. Administratörens inlägg syns hos  medlemmarnas nyhetsflöden. Du kan skicka meddelande till alla dina  medlemmar.

Grupp

I en grupp kan du också bjuda in medlemmar, skapa diskussioner genom  loggen och lägga upp bilder. Däremot finns en begränsning på antalet  medlemmar samt hur många medlemmar ett nyhetsbrev kan skickas ut till.  Dina inlägg syns inte heller hos medlemmarna eftersom en grupp är en  del av administratörens profil.

Vill du ha hjälp med sociala medier och hur ditt företag bör använda  det på bästa sätt? Kontakta då Helena Söderqvist på 070-886 68 86  eller helena.soderqvist@byus.se